floating icon




Saturday, April 28, 2012

being a muslimah

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Assalamualaikum..

rasa janggal bila ada yg menegur..awak dh berubahlah..kenapa awak jadi alim?Ya Allah..perkataan alim tuh sgt besar..dlm maknanya..

sy mmg dh berubah..sikit..hehe..




mungkin dulu kurang Islam dlm diri ni..tp skrng cuba tuk mengIslamkan diri ke tahap yg lebih tinggi..
kenapa cakap mcm tu?

sebab dulu..Islamnya di mulut saja.bukan benar2 di hati..

Alim? sy bukan alim.i'm just being myself.menjadi seorang muslimah sejati.appearance sy mungkin dh berubah.tp itulah yg sebenarnya tuntutan Islam yg dahulunya saya pandang remeh.seorang wanita yg beragama Islam yg percaya dan mengakui hanya Allah Yg Maha Esa n Rasulullah s.a.w adalah pesuruhNya diwajibkan menutup aurat.hanya telapak tangan dan muka sahaja yg boleh didedahkan..tudung perlu dilabuhkan.
sy hanya mematuhi arahan Kekasih Hati sy yg Satu.. :)

bak kata fifi "org pndg appearance amal ;) yg nilai alim ke x kite Allah..biarlah org nk ckp ape, janji Allah tahu kite dimana di mata Allah ;)"
dan aku reply tweet dia "aa.tetiba rasa pelik.coz diri sendiri xtau dimana thp keimanan tu..solat still gak kdg2 lwt.so im not dat alim" :))



kalo appearance sy sebegini.tak semestinya saya alim.sy still kdg2 tersasar..
solat ada kalanya lewat,lupa tuk berzikir,lupa tuk bersyukur..jadi.jganlah pandang seseorng tuh dari segi penampilannya saja.dia hanya berpakaian berlandaskan Islam.

dan ada pulak yg tya."bila waktu turning point ko?"
dh rasa mcm artis2 yg berhijrah plak..

tp aq yakin ramai yg anggap penghijrahan ni disebabkan aq tinggal di Hillpark.bersama adik2 pengajian Islam (akak sayang korang semua)

..sebenarnya.dh lama nk berubah.sejak baca contengan jalanan waktu zaman praktikal.dh byk buat aq terfikir.kenapa aq masih ditahap ini.hidup aku ni untk apa sebenarnya.so aq ubah sikit gaya hidup.tp sikit jela.org tak perasan pon.

but.frankly speaking.senang tuk berubah.tp istiqamah itu sgt sukar.
mula2 paksa diri.tp lama2 dh jd sebati.dh jadi ikhlas.n bertukar pd cinta :)

smpi sekarang aq sentiasa berdoa supaya Allah sentiasa menguatkan iman aku.jgn tersasar.dan istiqamah dlm perubahan ini.

baba n mama..percayalah.anakandamu ini betul2 nk berubah.dan doakanlah supaya apa yg sy lakukan ini akan berterusan dan sentisa diberkatiNya..berkatilah anakandamu ini.tanpa keberkatan ibu n ayah.jgn haraplah nk dpt keberkatan dr Allah..n sila tegur jika nmpk diriku ini tersasar dari jalan Allah s.w.t..
dosa sy pada baba n mama..berbukit or bergunung mungkin..tp sy sentiasa berdoa agar Allah mengampuni dosa2 ku yg lalu.sentiasa berdoa agar penampilan,iman di hati tidak berkurang tp makin meningkat hingga sampai waktu dijemput Illahi kelak.

tak seronoklah kalo tetiba bila dh makin tua nti.dh berubah ke zaman jahiliyyah balik.. :( sentiasa tetapkan iman Amal..

ada yg bertanya..kenapa dh tak byk ckp sekarang..sebab sy rasa dosa sy byknya dtg dari mulut..kesian mulut.bukan salah mulut pun.salah diri sendiri.bila byk berkata2 byklah dosa yg terkumpul.dlm sedar or tak.itu yg paling aq takut.
telinga kdg2 masih mendengar bnda2 yg berdosa.
mata masih melihat maksiat
tangan dan jari kdg2 masih menaip benda2 yg menjurus ke arah kemungkaran..nauzubillah

adik2 di hillpark sumber ilmu yg berguna.terima kasih ats segala tunjuk ajar.tak jemu menjawab soalan2 yg ditujukan..

kakak naqibah n usrahmate yg sentisa menjadi tempat mengadu.setiap minggu mesti ada segmen "Problem Amal tuk minggu ni" n mereka tak jemu mendengar n bg nasihat.terima kasih.hanya Allah saja yg tahu betapa saya syang bulatan cinta ini..

fifi teman yg sentiasa bg semangat.insyaAllah susah senang.aku tetap dgn ko.BFTJ

labmates di mycology.teman ke majlis2 agama.teman beli buku berbuah2.teman cari restoran best2 tuk lunch.teman yg tolong tag kalo ada seminar,kursus,majlis agama,pesta buku,jualan mega..haha.tak dinafikan kami ada persamaan yg terlalu byk.gila buku.gila cari ilmu.gila shopping?..hehe..terima kasih.




aq sekarang sedang berusaha menjadi seorang daie..dakwah dan tarbiyah bukan hanya untuk para ulama,ustaz ustazah.mereka yg beragama Islam WAJIB berdakwah.walaupon ilmu kita tak setinggi mana,tp dgn ilmu yg cetek itu kadang2 dpt merubah segalanya..
nasihat menasihati ingat menginganti seharusnya menjadi lumrah seorg insan bergelar daie..

Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. [Ali-Imran 3:139]

saya tak nak kembali ke zaman jahiliyyah dulu.cukuplah 24tahun yg lepas..berubahlah Amal..hanya kerana Allah s.w.t




May Allah s.w.t bless~~

Salam.

*pics:credit as tagged :)

4 comments:

  1. assalamualaikum..! byk entry yg sgt2 berguna utk saya baca. salam perkenalan...

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam.. :) salam perkenalan..thanks coz sudi baca a few entries dlm blog nih..sy cuma berkongsi serba sedikit kisah hidup..moga dpt memberi pengajaran pd diri sendiri n semua yg membaca^^ ..May Allah s.w.t bless :)

    ReplyDelete
  3. mal best baca entry2 ko aku pn bnyk belajar dr ko yg cool,awesome mal :) thanx my friend!

    ReplyDelete
  4. senang hati seorang muslimah yang istiqomah. semoga kita dapat istiqomah ke jalan Allah.

    ReplyDelete

Pages